Vierailimme siis tänäänkin Mirongon ihastuttavassa koulussa. Olimme Jasminen kanssa kuulleet eilen, että koulussa on oppiaine nimeltä Social skills ja mehän kiinnostuimme siitä heti - sosiaalisten taitojen kehittäminen kun on mitä suurimmassa määrin osa oppilashuollon eri osa-alueita. Odotimme tunneilla käsiteltävän erilaisia ihmisten välisiä vuorovaikutustilanteita ja sosiaalisia tilanteita ylipäätään.
No, oppiaine paljastui sisällöiltään hieman erilaiseksi kuin olimme kuvitelleet. Kyseessä on eräänlainen yhteiskuntaopin, kotitalouden ja maa- ja metsätalouden sekä puutarhanhoidon sekoitus. Social skillsin voisi kääntää vaikkapa muotoon yhteiskuntataito.
Kuudennen luokan kirjasta näyttivät löytyvän mm. seuraavat aiheet: Kodin välineistö, siivoaminen, kirjaimet & numerot, eläintenhoito (erityisesti kanankasvatus), ravintokasvit, kalastus, turvallisuus vesillä, yrittäjyyskasvatus, ruuanlaitto ja polkupyörän kunnossapito.
Seitsemäs luokka tuo tullessaan mm. seuraavat asiat: kuvanpainanta, puutyöt (erityisesti huonekalujen valmistus), kasvioppi, musiikki, puutarhanhoito, kalankasvatus, karjanhoito, leivonta ja hedelmäkasvit.
Social skills-oppiainetta opiskellaan vain kuudennella ja seitsemännellä luokalla, muilla luokilla sisällöt on integroitu muihin oppiaineisiin. Sisällöt ovat identtiset sekä pojille että tytöille.
Myöskään opettajan, Madame Jamesin, tunnilla käyttämä työtapa ei meille etukäteen täysin auennut. Draaman käyttö olikin itse asiassa rumpujen käyttöä. Harjoitettavien taitojen käyttö rukoiluun olikin itse asiassa niiden käyttöä leikkiin. Mutta kun väärinkäsitykset oikenivat, kokemus oli antoisa.
Taas kerran muistui itsellekin mieleen, kuinka paljon enemmän draamaa, musikkia, kuvataidetta ja mitä tahansa muita itsensä ilmaisemisen ja toteuttamisen muotoja pitäisi käyttää opetuksessa. Meillä Juhannuskylässähän on tarjolla nuorten ihmissuhdekurssi, jossa mukana on myös draamaopettaja, mutta miksi metodin pitäisi rajoittua vain ihmissuhdetaitoihin, äidinkieleen tai ilmaisutaitoon erillisenä oppiaineena? Tunnilla käytettyjä työtapoja kun voisi vallan mainiosti soveltaa myös esimerkiksi historiaan ja yhteiskuntaoppiin. Kuten joskus olen tehnytkin, mutta se on vain ajan myötä jäänyt.
Kaksoistunnin alkuperäinen idea oli naamareiden, kruunujen ja muun rekvisiitan valmistus ja käyttö perinteisten tansanialaisen tanssien esittämiseen. Meidän paikalle ilmestymisemme myötä sessiosta muodostui kuitenkin eräänlainen showcase, jossa oppilaat saivat vapaasti ja monipuolisesti esitellä taitojaan. Alkuperäisen tanssin lisäksi näimme niitä useita muitakin. Kolme ryhmään erityisopetuksen puolelta integroitua poikaa esitti näytelmän varastamisesta. Siinä isä syytti poikaa radionsa varastamisesta ja toimitti tämän vankilaan, vaikka poika vakuutti syyttömyyttään. Näimme myös ansiokkaan voimisteluesityksen ja lisäksi yksi poika kävi piirtämässä taululle elefantin.
Kaksoistunti sujui harvinaisen nopeasti, kaikilla oli kivaa ja samalla oli palkitsevaa nähdä delegaatiomme tänne tarjoamia learning by doing- ja learning by playing-metodeita käytännössä. Draamakin otettiin mukaan enemmän tai vähemmän lennosta, kun olimme sitä etukäteispalaverissa opettajalle ehdottaneet.
Tampere-Mwanza -projekti on oppimista puolin ja toisin sekä toisten ideoista ammentamista. Yhdessä luomme kummallekin projektin osapuolelle soveltuvia käytäntöjä. Tässä kaksoistunnissa tavoite toteutui mielestämme hienosti.
No, oppiaine paljastui sisällöiltään hieman erilaiseksi kuin olimme kuvitelleet. Kyseessä on eräänlainen yhteiskuntaopin, kotitalouden ja maa- ja metsätalouden sekä puutarhanhoidon sekoitus. Social skillsin voisi kääntää vaikkapa muotoon yhteiskuntataito.
Kuudennen luokan kirjasta näyttivät löytyvän mm. seuraavat aiheet: Kodin välineistö, siivoaminen, kirjaimet & numerot, eläintenhoito (erityisesti kanankasvatus), ravintokasvit, kalastus, turvallisuus vesillä, yrittäjyyskasvatus, ruuanlaitto ja polkupyörän kunnossapito.
Seitsemäs luokka tuo tullessaan mm. seuraavat asiat: kuvanpainanta, puutyöt (erityisesti huonekalujen valmistus), kasvioppi, musiikki, puutarhanhoito, kalankasvatus, karjanhoito, leivonta ja hedelmäkasvit.
Social skills-oppiainetta opiskellaan vain kuudennella ja seitsemännellä luokalla, muilla luokilla sisällöt on integroitu muihin oppiaineisiin. Sisällöt ovat identtiset sekä pojille että tytöille.
Myöskään opettajan, Madame Jamesin, tunnilla käyttämä työtapa ei meille etukäteen täysin auennut. Draaman käyttö olikin itse asiassa rumpujen käyttöä. Harjoitettavien taitojen käyttö rukoiluun olikin itse asiassa niiden käyttöä leikkiin. Mutta kun väärinkäsitykset oikenivat, kokemus oli antoisa.
Taas kerran muistui itsellekin mieleen, kuinka paljon enemmän draamaa, musikkia, kuvataidetta ja mitä tahansa muita itsensä ilmaisemisen ja toteuttamisen muotoja pitäisi käyttää opetuksessa. Meillä Juhannuskylässähän on tarjolla nuorten ihmissuhdekurssi, jossa mukana on myös draamaopettaja, mutta miksi metodin pitäisi rajoittua vain ihmissuhdetaitoihin, äidinkieleen tai ilmaisutaitoon erillisenä oppiaineena? Tunnilla käytettyjä työtapoja kun voisi vallan mainiosti soveltaa myös esimerkiksi historiaan ja yhteiskuntaoppiin. Kuten joskus olen tehnytkin, mutta se on vain ajan myötä jäänyt.
Kaksoistunnin alkuperäinen idea oli naamareiden, kruunujen ja muun rekvisiitan valmistus ja käyttö perinteisten tansanialaisen tanssien esittämiseen. Meidän paikalle ilmestymisemme myötä sessiosta muodostui kuitenkin eräänlainen showcase, jossa oppilaat saivat vapaasti ja monipuolisesti esitellä taitojaan. Alkuperäisen tanssin lisäksi näimme niitä useita muitakin. Kolme ryhmään erityisopetuksen puolelta integroitua poikaa esitti näytelmän varastamisesta. Siinä isä syytti poikaa radionsa varastamisesta ja toimitti tämän vankilaan, vaikka poika vakuutti syyttömyyttään. Näimme myös ansiokkaan voimisteluesityksen ja lisäksi yksi poika kävi piirtämässä taululle elefantin.
Kaksoistunti sujui harvinaisen nopeasti, kaikilla oli kivaa ja samalla oli palkitsevaa nähdä delegaatiomme tänne tarjoamia learning by doing- ja learning by playing-metodeita käytännössä. Draamakin otettiin mukaan enemmän tai vähemmän lennosta, kun olimme sitä etukäteispalaverissa opettajalle ehdottaneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti